Czym są marki? Do czego służą i jakie mają funkcje?


czym sa marki

Marka jest wartością niematerialną, która wymyka się jednoznacznym definicjom, a także twardym ramom. Niektórzy specjaliści do spraw marketingu sądzą, że żyje ona przede wszystkim w umysłach klientów. Często określa się także, że marka to nazwa, a także termin czy znak, symbol albo też kombinacja wszystkich elementów. Jej głównym celem jest wyróżnienie na rynku danych produktów lub też usług. Wydaje się jednak, iż sprowadzenie marki jedynie do jej pojedynczych elementów, takich jak na przykład nazwa czy logo nie jest aktualne. Dzisiaj marki niosą za sobą konkretne przekazy, a także emocje oraz historie.

 

Czym jest marka producenta i do czego służy?

 

Zakupy to codzienny element życia każdego z nas. Niestety szeroki wybór towarów, który z pewnością powinien ułatwiać zakupy, staje się koszmarem dzisiejszych czasów. Produkty różnią się między sobą ceną, jak również wartością dodaną. Jedne są naturalne oraz wolne od szkodliwych substancji, z kolei inne nie były testowane na zwierzętach, a jeszcze inne mają dodatkowo odżywkę.

 

Gdybyśmy przykładowo mieli uwzględnić wszystkie atrybuty produktów oraz porównać ich wzajemne relacje, a dopiero potem ponawiać ten proces, już przy każdym kolejnym kupowanym produkcie (na przykład balsamie do ciała, a także żelu pod prysznic i tym podobne), nasz mózg byłby całkowicie przeciążony. Tym samym podejmowanie najprostszych nawet decyzji, w efekcie zajmowałyby nam długie godziny.

 

Na szczęście matka natura zabezpieczyła nas przed taką ewentualnością i warto wiedzieć, że nasz mózg znaczną większość decyzji podejmuje posługując się tak zwanym skrzywieniem poznawczym. Przykładowo dokonując zakupu omawianego szamponu, zazwyczaj nie analizujemy każdego produktu po kolei, decydując się na naprawdę najlepszą propozycję. Często tylko upraszczamy decyzję, kolejno zadając sobie proste pytanie typu która marka budzi nasze największe zaufanie? Którą markę określiłbym jako najskuteczniejszą przykładowo w walce z łupieżem? Na tej podstawie dokonujemy wyboru, głównie w oparciu o skojarzenia z daną marką. Na tym polega bezsprzecznie siła oraz potęga marki.

 

Podstawowe funkcje marki

 

Słowo “marka” określana inaczej znak fabryczny lub znak firmowy, pochodzi z języka angielskiego “brand, trade mark”. Jest to znak określający producenta,może to być nazwa lub symbol graficzny. Jest on umieszczany na wyrobach, odróżnia produkty danej firmy od innych. Pomaga także zidentyfikować cechy produktu.

 

Marka znacznie wpisuje się w styl życia konsumenta, komunikuje emocjonalne korzyści wynikające bezpośrednio z zakupu danego produktu. Ponadto sprawia, iż zapamiętujemy dany produkt, więc tym samym możemy w przyszłości do niego wracać. Marka również przekazuje wartości, które są bardzo ważne dla danego segmentu rynku, a także ułatwia decyzje zakupowe. Nawet nie jesteśmy tego świadomi, ale z marką mamy do czynienia praktycznie na co dzień i nawet nie musimy być na zakupach.

Czym są marki? Do czego służą i jakie mają funkcje?