Upadek delikatesów Alma


delikatesy alma

Alma Market Spółka Akcyjna to znana na polskim rynku firma posiadająca sieć sklepów delikatesowych zajmujących się sprzedażą detaliczną produktów spożywczych z klasy premium.

Pod tą nazwą spółka zaczęła funkcjonować od 2004 roku, wcześniej występowała jako działająca w branży chemicznej KrakChemia S.A. W 1994 roku Alma zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Do grupy kapitałowej Almy Market zalicza się KrakChemia S.A., zajmująca się nieruchomościami Alma Development Sp. z o.o. oraz produkujący żywność Krakowski Kredens Sp. z o.o. Niestety w dniu 21 listopada 2017 roku sąd ogłosił upadłość spółki Alma Market.

 

Delikatesy Alma

Od momentu pojawienia się w branży spożywczej Alma Market konsekwentnie rozwijała swoją działalność. Liczba sklepów stopniowo zwiększała się, powstał sklep internetowy oraz utworzono markę Krakowski Kredens zajmującą się produkcją i sprzedażą żywności. Jednak w połowie 2016 roku rozpoczęła się zła passa firmy Alma, choć kłopoty finansowe spółki zaczęły się już wcześniej. Szereg różnego rodzaju niekorzystnych wydarzeń sukcesywnie pogarszał już i tak niełatwą sytuację. Za głównego winowajcę stopniowego upadku Almy uznaje się pojawienie się na polskim rynku zagranicznych dyskontów takich jak Biedronka czy Lidl.

W maju 2016 roku Alma Market liczyła 49 delikatesów, jednak już od września zaczęto zamykać kolejne sklepy, w tym sklep internetowy. W grudniu 2016 roku fizycznych sklepów było już tylko 10. Z miesiąca na miesiąc rosła też liczba zwalnianych pracowników. Spółka zaliczyła sporą stratę finansową, znacząco zmniejszył się też kurs akcji. W listopadzie 2017 roku sąd w Krakowie potwierdził upadłość Alma Market S.A.

 


Danuta Szaflarska – kobieta, artystka, legenda


 

Twórca i wieloletni prezes delikatesów Alma Jerzy Mazgaj z pokorą przyznaje się do popełnionych błędów. Jednak także i on, za główną przyczynę upadku swojej sieci, uważa tanie dyskonty, z których wielkością nie był w stanie konkurować.

Działalność spółki Alma

Ponad dziesięcioletnią działalność spółki Alma można oceniać pod różnym kątem. Dostęp do żywności pochodzącej od marek premium pozwalał ludziom spełniać potrzebę kontaktu z luksusem. Funkcjonowanie delikatesów Alma przypadło na specyficzne czasy. Po wielu latach, kiedy to towary luksusowe były zwyczajnie niedostępne albo dostępne jedynie dla najbogatszych, przyszły czasy gdy zwyczajnie można było pójść do sklepu i kupić co się chciało. Oczywiście produkty delikatesowe nigdy nie należały do najtańszych, robienie zakupów w Almie świadczyło o pewnym stopniu zamożności. Wiele osób traktowało zakupy w tych delikatesach jako możliwość podkreślenia swojego statusu społecznego.

Tak jak z markami luksusowymi z innych sektorów: odzieżowego, obuwniczego czy elektronicznego, robienie zakupów w Almie stanowiło jednoznacznie o przynależności do klasy co najmniej średniej.

 


FSO-fabryka samochodów osobowych- Co się z nią dzieje?


 

Filozofia marki

Innym rodzajem klienta, który także robił zakupy w Alma sklepy była osoba szukająca towarów trudnych do znalezienia w innych sklepach. Regionalne produkty z całego świata, z założenia niedostępne dla zwykłego śmiertelnika, z powodzeniem można było odnaleźć w Almie. Alma sklepy oblegane były zwłaszcza w okresach przedświątecznych, gdyż to tutaj Polacy szukali luksusowych artykułów spożywczych z przeznaczeniem na prezenty. Wykorzystanie nadejścia nowych, optymistycznych finansowo czasów, by trafić do klienta aspirującego do przynależenia do lepszej klasy, było sposobem na sukces delikatesów Alma.

Jednak na dłuższą metę filozofia spółki okazała się być niewystarczająca. Alma sklepy zaczęły rejestrować coraz większe spadki sprzedaży i stawać się nierentowne. Zatem co się stało, że klienci zaczęli omijać te delikatesy? Logicznym wydaje się być tutaj udział tanich dyskontów. Kiedy takie sklepy jak Biedronka pojawiły się w Polsce ich głównym celem było trafić do kieszeni mniej zamożnych klientów.

Kilka lat działania tej idei pozwoliło tanim dyskontom opanować rynek na tyle, że sklepy te zdecydowały się przyciągnąć do swojej oferty bogatszą klientelę. Wprowadzenie na półki sklepowe towarów luksusowych w tańszych cenach rozpoczęło proces przejęcia kontroli nad rynkiem artykułów premium. Tak duże i bogate sieci dyskontowe były w stanie wynegocjować z dostawcami dużo niższą cenę. Stopniowo także kończyły się czasy finansowego optymizmu, z wielu powodów, także politycznych, ceny wszystkich produktów żywnościowych zaczęły rosnąć. Konsekwencje tych procesów okazały się być tragiczne w skutkach dla delikatesów Alma.

 


Brandon Lee- śmierć na planie filmu


 

Dziś można się zastanawiać, czy ten profil działalności, jakim zajmowała się Alma, czyli dostępem do luksusowych towarów spożywczych na tak dużą skalę, ma w ogóle rację bytu. W czasach gdzie internet wypchany jest po brzegi sklepami sprzedającymi unikatowe artykuły spożywcze, gdzie takie sklepy jak Biedronka bez żadnych problemów mogą pozwolić sobie na sprowadzanie towarów luksusowych i ich sprzedaż za stosunkowo niską cenę, to raczej nie. Czas Almy na polskiej scenie handlu detalicznego się skończył, szkoda jedynie, że tak tragiczny koniec musiał spotkać akurat naszą rodzimą, polską markę.

Upadek delikatesów Alma