Co się stało z marką Pontiac? – Historia i dziedzictwo


pontiac historie marki

Wystarczy jedynie zerknąć niecałą dekadę wstecz – dokładnie zaś osiem lat do tyłu. Wówczas właśnie swojego żywota dokonał jeden z symboli siły amerykańskiej motoryzacji sprzed lat, czyli charakterystyczna marka Pontiac…

 

Długoletnia historia współczesnej motoryzacji z wieloma niegdysiejszymi ikonami potrafiła się obchodzić nader brutalnie. Do dzisiaj przetrwali najsilniejsi i najbardziej odporni na kryzysy finansowe w branży – bynajmniej jednak nie oznacza to, że w ten sposób można domknąć grono najsłynniejszych i najbardziej wpływowych marek motoryzacyjnych wszechczasów. Owszem, zdolność przetrwania do dzisiejszych czasów również stanowi wyróżnik siły i pozycji danego brandu na przestrzeni lat, lecz szperając nieco głębiej w historii motoryzacji odnaleźć można wiele dziś już zapomnianych bądź nieistniejących nazw, które w swoim czasie stanowiły zdecydowaną czołówkę nie tylko w swojej klasie, lecz także i na całym rynku. Jednym z nich jest już wspomniany Pontiac.

Logo firmy – co należy o nim wiedzieć

 

Pontiac – historia i dziedzictwo


 

Dlaczego wspominając o Pontiacu, mówić można o charakterystyczności? Rozwiązanie jest nader proste, choć mocno powiązane z realiami historycznymi. W momencie, w którym powstawał pierwszy pomysł na kształt tej marki, szefostwo General Motors (z którego bezpośrednio wywodził się Pontiac jako spółka-córka) miało konkretną wizję, która jak na tamte lata stanowiła niebagatelny przełom w podejściu do amerykańskiej motoryzacji. To nikt inny jak Pontiac w okolicach lat 60. ubiegłego stulecia de facto spopularyzował jeden z największych znaków rozpoznawczych rynku samochodowego za Atlantykiem – tzw. muscle cars, charakteryzujące się zestawieniem dużej mocy i niesamowicie wręcz korzystnej ceny. Najbardziej klasyczny w ofercie firmy model Pontiac GTO w tym momencie historii okazał się być strzałem w dziesiątkę, nadając tego typu myśleniu o motoryzacji naprawdę szeroki wymiar w całych Stanach Zjednoczonych. Za nim zaś poszły kolejne, dyskontując marketingowy oraz finansowy sukces swojego pierwowzoru – i łącząc to zarazem z niezmiennie wysoką jakością, mimo stosunkowo niskich cen.

 

Ikona popkultury

 

Konkurencja dla Forda Mustanga czy Dodge’a Challengera szybko stała się więc nie tylko równorzędnym graczem na rynku, lecz także porównywalną ze wspomnianymi markami ikoną popkultury lat następnych. Pontiac Firebird to wszak samochód z klasycznego “Mistrz kierownicy ucieka”, a charakterystyczne logo z czerwoną strzałą nosił także chociażby pojazd z serialu “Knight Rider” czy “Powrotu do przyszłości”. Marka miała tym samym renomę wręcz ogólnoświatową, stając się dzięki popkulturze rozpoznawalną pod każdą szerokością geograficzną. W Polsce również potrafiła rozpalać umysły nawet mimo tego, że formalnie nigdy nie trafiła do sprzedaży nad Wisłą. Nawet osiem lat po oficjalnym zakończeniu produkcji nietrudno byłoby znaleźć osoby kojarzące najbardziej popularne modele Pontiaca niemal na każdej polskiej ulicy – kompletnie niezależnie od tego, czy mają z nimi codzienny kontakt, czy też nie.

 

Skoro jednak wszystko dla firmy układało się wręcz idealnie – dlaczego mówiąc o Pontiacu używamy już od niemal dziesięciu lat czasu przeszłego? Na to pytanie odpowiedź jest niestety aż nader oczywista i nasuwać się może na myśl każdemu, kto choć trochę kojarzy ekonomiczną historię czasów nam współczesnych. Klujący się od lat kryzys finansowy i motoryzacyjny z wolna odciskał swoje piętno na samej marce Pontiac już od końca lat 80. XX wieku. Cięcia kosztów zmusiły General Motors do zrewidowania swojej polityki oraz redefinicji samej marki Pontiac jako takiej. Nazwa, która do tej pory kojarzyła się z konkretnym typem samochodów, zaczęła mieć coraz mniej sportowy charakter, zrywając z czasem z estetyką muscle car. Niestety jednak nie odnalazła swojej nowej tożsamości, wśród spadających słupków sprzedażowych z dnia na dzień coraz bardziej stając się reliktem przeszłości.

 

Co się stało z Atari? Poznaj tą historie

 

Wygaszenie marki Pontiac

 

Nieudane próby reanimacji jedynie ten wizerunek gruntowały – nowe modele Pontiaca, mające na celu przyciągnąć młodych klientów, w początkach XXI wieku zdobywały laury jedynie w kategorii “najbrzydszy samochód”, sprzedając się fatalnie. Kryzys finansowy pod koniec pierwszej dekady nowego stulecia zmusił General Motors do ostatecznego wygaszenia działania marki Pontiac, która od 2010 roku nie jest już produkowana. Nietrudno jest jednak zauważyć nawet dziś fakt niesamowitego sukcesu, jaki odniosła w swoim czasie, tworząc podwalinę pod współczesny kształt nie tylko motoryzacyjnego rynku za Atlantykiem, lecz de facto na całym świecie. Wpływy samochodów z czerwoną strzałą sięgają mimo upływu lat niemalże wszędzie i upłynąć muszą prawdopodobnie kolejne dekady, by tak mocno zakorzeniony wizerunek choć w najmniejszym stopniu uległ zapomnieniu.

 

Jeśli więc to nie jest definicją sukcesu, to cóż mogłoby nią być? Pontiac to koronny dowód na to, że nie zawsze siłę marki mierzy się tylko jej finansami. Piękna historia niezależnie od okoliczności nigdy nie zostanie zapomniana.

 

Poznaj historie Agaty Mróz- kliknij

 


Blog Biznesowy- Historie Marki


 

Co się stało z marką Pontiac? – Historia i dziedzictwo