Polaroid – wielki sukces i bolesna porażka


polaroid historie marki

Pierwszy aparat fotograficzny powstał w 1839, jednak opierał on się na procesie dagerotypii, co sprawiało, że powstały obraz był unikalny i nie można było go skopiować. Proces powstawania takiego zdjęcia był czasochłonny. Prawdziwa rewolucja nastąpiła jednak prawie sto lat później, bo w 1948 roku, gdy został wynaleziony aparat do fotografii błyskawicznej Polaroid.

 

O historii słów kilka- Polaroid

 

Polaroid Corporation zostało założone w 1937 roku, przez Edwina Herberta Janda w Stanach Zjednoczonych. Pierwszym produktem korporacji była folia polaryzacyjna. Jednak prawdziwy rozkwit firmy nastąpił w latach 40 tych, gdy wprowadzono na rynek folię polaryzacyjną opartą na poli, która go podbiła. Drugim kluczowym momentem w rozwoju korporacji było wynalezienie aparatu do fotografii błyskawicznej o nazwie Land Camera, dzięki niemu można było niemal natychmiast wywołać zdjęcia czarno-białe. Jednak już w 1969 fotografie błyskawiczne można było robić w kolorze. Również krokiem milowym było wprowadzenie na rynek Systemu SX-70 w 1972, dzięki któremu można było wykonywać fotografie błyskawiczne w aparatach cyfrowych.

 


Atari- wzloty i upadki


Aparat Polaroid- synonim luksusu

 

Choć Polaroid Corporation zasłynął folią polaryzacyjną, to większość z nas, kojarzy markę z aparatami do fotografii błyskawicznej. Szczególną popularność zyskały one w latach 80 tych i 90 tych. Wtedy każdy mógł wykonywać szybko zdjęcia i niemal natychmiast je wywołać, bez konieczności chodzenia do punktów. Polaroid aparat stał się wręcz synonimem luksusu i dobrego stylu. Oczywiście nie był to tani sprzęt, ale każdy kto go posiadał był niemal podziwiany. Właściciele polaroidów chętnie zabierali swoje aparaty na różne uroczystości. Nie tylko mogli pochwalić się nowoczesnym sprzętem, ale również wykonać szybko zdjęcie i od razu je wywołać. Każdy gadżeciarz chciał mieć aparat polaroid, choć bądźmy szczerzy, jakość zdjęć była raczej słaba.

 

Polaroid aparat- szybki triumf, bolesny upadek

 

Aparat Polaroid był absolutnym must have. Jego zaletą było otrzymanie wydrukowanego zdjęcia niemal w kilka sekund. Każda fotografia była unikalna i nie można było wywołać jej odbitek. Taki aparat cieszył się popularnością na wszystkich imprezach, czy spotkaniach ze znajomymi, jednak w pewnym momencie jego popularność zaczęła niestety spadać, gdyż na rynku pojawiły się aparaty cyfrowe, które nie tylko były tanie, ale umożliwiały wykonanie dobrej jakości zdjęć, z podświetleniem, a ponadto można było pójść do punktu i wywołać tyle odbitek ile się chciało. Również klient miał możliwość wyboru wielkości fotografii.

 

Następne lata- błędne decyzje

 

Pomimo, że Polaroid Corporation zrewolucjonizowała rynek, to kilka błędnych decyzji bardzo odbiło się na marce. Przede wszystkim zbyt późno wprowadzono system umożliwiający kręcenie filmów, stąd przeszedł on niemal bez echa. Przez 6 lat korporacja toczyła też proces o patent z firmą Kodak, który ostatecznie wygrała. Jednak wraz z rozwojem fotografii cyfrowej ta korporacja zaczęła tracić klientów, gdyż ludzie zaczęli wybierać aparaty cyfrowe, choć Polaroid Corporation wypuścił na rynek serię cyfrówek, to przeszła ona bez echa. Doprowadziło to do upadku firmy i ogłoszenia bankructwa, które nastąpiło w 2001 roku. Jednak i to nie odbyło się bez skandalu. Otóż pracownicy zostali zwolnieni z dnia na dzień, bez jakichkolwiek odpraw, w przeciwieństwie do zarządu, który otrzymał horrendalne kwoty. Większość aktywów zostało przejętych przez Polaroid Holding Company. Jednak powrót na rynek nie był udany i ponownie doszło do sprzedaży udziałów. Nastąpiło to w 2005 roku.

 


Mastercook- od giganta do bankruta?


Polska historia Polaroida

 

W 2017 roku grupa inwestorów pod przewodnictwem polskiego przedsiębiorcy Sławomira Smołkowskiego wykupiła spółkę Polaroid Corporation i prawa do jej znaku towarowego. Za główny cel ustalono wielki powrót marki na rynek i odświeżenie kultowego aparatu Polaroid. Zatem wprowadzono szereg innowacji, dzięki którym modele stały się kompaktowe, jednocześnie bardziej dizajnerskie, choć swoim wyglądem nawiązują do kultowego już modelu. Dostępne modele kosztują około 400 złotych. Firma Smołkowskiego widzi swój sukces w powrocie mody lat 90 tych, gdzie aparat Polaroid był bardzo pożądany. Zatem aktualnie ma on wywołać wspomnienia tych lat, a przez to nakłonić do zakupu. Ten aparat jest raczej traktowan jako gadżet, który wykonuje dobrej jakości zdjęcia.

 

Sukces czy porażka?

 

Niewątpliwie Polaroid Corporation osiągnęła niebywały sukces na rynku, zarówno za sprawą folii, jak i kultowych aparatów do fotografii błyskawicznej. Sukces trwał, aż do lat 90 tych, gdy na masową skalę rozpoczęto produkcję aparatów cyfrowych. Były one tańsze, bardziej kompaktowe, ale i wykonywały lepsze zdjęcia. Wraz z końcem lat 90 tych aparat Polaroid przeszedł do lamusa i stał się jedynie symbolem lat 90 tych, które uznawane są za kiczowate. Błędem firmy, który poniekąd doprowadził do jej upadku było opóźnienie we wprowadzeniu własnych modeli cyfrówek, a konkurencja znacznie wzbogaciła asortyment.

Obecnie podjęto próby wielkiego powrotu, który na dzień dzisiejszy się nie powiódł, być może przez to, że kampania reklamowa nie zachwyciła, a swoją drogą po co komu polaroid, skoro można zrobić zdjęcia smartphonem. Polaroid został zatem tyko wspomnieniem i gadżetem dla miłośników lat 90 tych.

Czym jest “Marka”?

 


Blog Biznesowy- Historie Marki


 

Polaroid – wielki sukces i bolesna porażka