Marcpol – sieć supermarketów, po której zostało wspomnienie i długi…


marcpol historiemarki

Marcpol to przedsiębiorstwo handlowe, które została założona w 1988 roku przez Marka Mikuśkiewicza. Na samym początku zajmowało się sprzedażą detaliczną odzieży damskiej, a potem stało się sporą siecią supermarketów. Byłą pierwszą firmą, która w swoich sklepach sprzedawała produkty marki Lacoste. W latach 90-tych aż do roku 2015 Marcpol wydawał się prężnie rozwijać. 

Intensywny rozwój firmy

Marcpol początkowo miał być konkurencją dla Peweksów. Jednak po przemianach szybko okazało się, że założyciele przedsiębiorstwa mają znacznie większe ambicje. Do połowy lat 90-tych miał już kilkanaście sklepów Na początku XXI wieku Marcpol wykupił sieć supermarketów Robert, tym samym miał już kilkadziesiąt sklepów, gdyż wcześniej zakupił jeszcze firmę Pekpol Detal z jej 11 sklepami. Wydawało się, że firma dopiero nabiera rozpędu, tym bardziej, że w 2007 roku spółka została laureatem konkursu Teraz Polska.

Marcpol otwierał kolejne swoje sklepy. Firmie wiodło się dobrze na tyle, że została nawet sponsorem drużyny kolarskiej BDC Marcpol Jamis Team. W 2015 roku zaczął ich modernizację. Od momentu kiedy w Polsce zaczęły pojawiać się pierwsze supermarkety swoją ekspansje rozpoczął w tej kwestii Marcpol. Wszystko szło świetnie do momentu kiedy do polski coraz intensywniej nie zaczął napływać kapitał zagraniczny i jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać kolejne supermarkety, które dzięki znacznie większemu kapitałowi, a także doświadczeniu w pozyskiwaniu klientów zaczęły wybierać słabszych konkurentów z rynku. Niestety niespodziewanie stał się nim również Marcpol.

 


Co się stało z firmą Aiwa?


Kryzys i upadłość marki

Niestety w 2016 roku spółkę dopadł kryzys i zmuszona była zamknąć połowę ze swoich oddziałów. Wtedy zaczął się również bardzo szybki proces likwidacji spółki W kwietniu 2016 r prezes spółki Marek Mikuśkiewicz sprzedał wszystkie swoje udziały spółce KT System, a już 6 czerwca 2016 r. spółka oficjalnie mogła ogłosić upadłość, po decyzji Sądu Rejonowego w Warszawie. Wtedy działało jeszcze kilka sklepów w Warszawie. Ostatni został zamknięty w maju 2017 r. po decyzji Rady Wierzycieli spółki. Syndyk, który objął masę upadłościową wytoczył już kilka pozwów przeciwko byłym właścicielom spółki.

Sąd bada czy w ramach likwidacji nie zostały ze spółki wyprowadzone pieniądze. Obecnie sprawa jest w toku. Jak na razie nie zostały postawione zarzuty, choć lista zastrzeżeń syndyka jest bardzo długa i dotyczy wielu transakcji o zaniżonych kwotach w stosunku do wyceny rynkowej, które zostały przeprowadzone, jeszcze zanim spółka ogłosiła upadłość, na rzecz podmiotów związanych z rodziną byłego prezesa spółki Marcpol.

Trudno powiedzieć jak zakończy się sprawa. Niemniej jednak wielu wierzycieli nie otrzyma swoich pieniędzy, ze względu na to, że dług szacuje się na ponad 200 milionów złotych, a w kasie jest jedynie kilka milionów. O zwrot wierzytelności na rzecz podmiotów gospodarczych kontrolowanych przez byłego prezes spółki i jego rodzinę wystąpił również sam były prezes. Jednak roszczenia przez syndyka zostały uznane za bezzasadne ze względu na niepotwierdzenie ich w księgach rachunkowych spółki Marcpol S.A.

 


Kim była jedna z największych gwiazd muzyki popularnej?


 

Marcpol sklepy – smutny koniec polskiej sieci supermarketów

 

Marcpol wydawał się być prężnie rozwijającą się siecią supermarketów, który większość swoich sklepów miał w Warszawie. Niestety nie wytrzymał narastającej konkurencji zachodnich sieci handlowych, takich jak Biedronka czy Lidl. Dlaczego tak się stało? Przede wszystkim stoją za tym udane akcje marketingowe jakie kilka lat temu rozpoczęły te sieci handlowe. W tej sytuacji być może zabrakło dobrego pomysłu marketingowego, aby klientów spróbować z powrotem przyciągnąć do siebie. Tygodnie tematyczne, produkty premium, czy akcje promocyjne z pluszakami dla dzieci okazały się być zabójcze dla najstarszej polskiej sieci handlowej.

Niestety czasem okazuje się, że akcja “dobre po polskie” to za mało, aby zachęcić klientów, tym bardziej, że zachodnie sieci handlowe również korzystają z tego chwytu marketingowego chwaląc się współpracą z najlepszymi polskimi dostawcami. Niestety kontrahenci w walce o klienta chętniej podejmują współpracę z zagranicznymi wielkimi sieciami handlowymi niż mniejszymi polskimi supermarketami. Wiadomo, że możliwość większego zysku i zainteresowania jest decydujące. Niewiele firm decyduje się na umowę z mniejszą siecią handlową, gdyż w dobie globalnej konkurencji potrzebny jest zakrojony na szeroką skalę marketing.

 


Holenderska pisarka znana na cały świat- kim była?


Oczywiście są takie polskie sieci handlowe, które jeszcze sobie radzą, jednak jeśli chodzi o równą konkurencję to z potentatami są raczej aktualnie bez szans. Obecnie kampanie marketingowe są niezbędnym środkiem pozyskania klientów i trzeba szukać nowych pomysłów, które przyciągną na powrót do sklepów o polskim kapitale. Póki co, po Marcpolu pozostało jedynie wspomnienie…Tam, gdzie rządzi pieniądz nie ma miejsca na sentymenty, a najsilniejsi zawsze wygrywają. Mniejszym podmiotom pozostaje znalezienie odpowiedniej niszy, która pozwoli funkcjonować na konkurencyjnym rynku. Niestety Marcpol jej nie znalazł…

Marcpol – sieć supermarketów, po której zostało wspomnienie i długi…