FSO-fabryka samochodów osobowych- Co się z nią dzieje?


fso historiemarki

FSO, czyli Fabryka Samochodów Osobowych to polskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji samochodów osobowych. Jego siedziba znajduje się w Warszawie w dzielnicy Praga-Północ, na tak zwanej Pelcowiźnie.

Historia firmy FSO

FSO posiada dość zawiłą historię. Przedsiębiorstwo to powstało w 1948 roku w lipcu. To właśnie wtedy rozpoczęto budowę Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu. Była to odpowiedź rządu na odbudowę polskiego przemysłu motoryzacyjnego po II wojnie światowej. Wówczas Polska nawiązała współpracę z partnerem przedwojennym – Fiatem. W wyniku tej współpracy, po otwarciu fabryki, miała w niej ruszyć produkcja zmodyfikowanego Fiata 508, a także Fiata 1100. Ze względu jednak na okres “zimnej wojny”, kontrakt został zerwany, a nowym partnerem stał się Związek Radziecki. Z powodu polsko-radzieckiej umowy, na Żeraniu rozpoczęto produkcję samochodu M-20 Pobieda, a ZSRR zobowiązał się do pomocy w projektowaniu, budowie, a także wyposażeniu oraz uruchomieniu produkcji seryjnej.

 


Marcpol- koniec supermarketów..


 

Z powodu ponad 3-letniej budowy Fabryki Samochodów Osobowych, “narodziny” przedsiębiorstwa datuje się na 6 listopada 1951 roku, kiedy to z taśmy zjechał pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce. Nosił on imię Warszawa M-20. To przyczyniło się w późniejszym czasie do ogromnego sukcesu FSO, a także miało wpływ na rozpoczęcie seryjnej produkcji samochodów osobowych w Polsce. Ta data na stałe już zapisała się na kartach historii polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Sława dzięki Warszawie M-20

Sławę przyniosła właśnie wspomniana już Warszawa M-20. Była ona produkowana od 1951 roku do 1964 roku. Po wszystkim rozpoczęto budowę górnozaworowej Warszawy 223 i 224, które posiadały nadwozie typu sedan. Dzięki pierwszemu modelowi M-20, ówczesne władze kraju stwierdziły, że FSO jest fabryką samowystarczalną. Pracowano w niej w systemie dwuzmianowych, dlatego też wytwarzała wręcz wszystko – od najbardziej podstawowych elementów pokroju śrubek i nakrętek po najważniejsze podzespoły i gotowe modele. Wraz z rokiem 1956, w FSO Warszawa była w pełni produkowana w jednym miejscu – wszystkie jej elementy powstały właśnie na Żeraniu.

Syrena, czyli kultowość w pełnej krasie

Syreny nie trzeba przedstawiać. Była pierwszym samochodem w pełni polskim, który powstał właśnie w FSO. Polscy kierowcy mieli okazję poznać ten model w 1955 roku w trakcie Międzynarodowych Targów Poznańskich, gdzie szybko zdobył ich uznanie. To przesądziło o podejściu decyzji dwa lata później odnośnie produkcji seryjnej. Nie można jednak zapomnieć o fakcie, że każda Syrena była inna. Nadwozia bowiem były profilowane ręcznie, zaś spawanie odbywało się z użyciem palnika acetylenowego. Na dobre jednak produkcja ruszyła dopiero w 1961 roku. Montowano wówczas 5 tysięcy Syren rocznie. W kolejnych latach można było zanotować inne modele Syrenki, od 102 do 105. Co ciekawe, istniała także wersja rolnicza – Syrena R20. Łącznie samochód ten przeszedł ponad 800 zmian modernizacyjnych.

Nie da się ukryć, że Syrena do dziś jest bardzo podziwiana przez entuzjastów motoryzacyjnych.

 


Co zrobił dla Polski Jan III Sobieski?


Polski Fiat polskich dróg (i nie tylko)

W 1965 roku FSO podpisało umowę licencyjną z Fiatem na produkcję modelu 125p, który dwa lata później zjechał z taśmy. Wprowadzono w nim w sumie ponad 4 tysiące zmian. Samochód ten był kolejnym, który przyniósł sukces FSO.

Jeśli chodzi o kolejny sukces FSO Polonez był następnym, który rozsławił fabrykę. W 1978 roku uruchomiono produkcję tego auta przy współpracy ze specjalistami Fiata. Wówczas przyjęto dość ciekawą strategię – samochód miał uwzględniać wszystkie ówczesne tendencje światowe odnoszące się do aut klasy średniej. Polonez dostał więc nowoczesny kształt “hatch back” i ciekawą linię nadwozia oraz bardziej opływową sylwetkę (w stosunku do 125p), która zmniejszała opory powietrza. Bardzo ważna była wówczas kwestia bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Jego produkcja zakończyła się w 2002 roku

Historia najnowsza

Fabryka Samochodów Osobowych po sukcesie Poloneza uruchomiło liczne produkcje, między innymi Daewoo Lanos, Daewoo Nubira czy Daewoo Tacuma. Było to efektem prywatyzacji FSO w 1995 roku i sprzedaży akcji Daewoo Group. Rok później została zmieniona nazwa na Daewoo-FSO, a powrót do pierwotnego tytułu nastąpił w 2004 roku. W 2005 z kolei FSO zostało przejęte przez AwtoZAZ. Przez krótki czas żerańska fabryka produkowała Chevroleta Aveo, jednak po dwóch latach, w 2009 roku linia została wstrzymana ze względu na niski popyt na nowe samochody.

Dziś FSO nadal działa, jednak nie jest już tak znana jak w ubiegłym wieku. Po Warszawie i Polonezie, żaden inny samochód nie przyniósł Fabryce Samochodów Osobowych tak dużego sukcesu oraz nie przyczynił się do rozsławienia polskiej linii produkcyjnej na całym świecie. W obecnych czasach tylko najwięksi pasjonaci motoryzacyjni wiedzą, co oznacza skrót FSO, a także czym wsławiło przedsiębiorstwo. Choć firma odniosła ogromny sukces w okresie powojennym, to dziś ciężko jest stwierdzić, czy ponownie jeszcze kiedyś wzniosą się na szczyt.

 


Danuta Szaflarska – kobieta, artystka, legenda


 

FSO-fabryka samochodów osobowych- Co się z nią dzieje?